Psychologische veiligheid creëren of versterken? Wij helpen je op weg.
Psychologische veiligheid creëren of versterken? Wij helpen je op weg.
Auteur: Leni Borde
Amy C. Edmondson, professor Leiderschap en Management aan Harvard, noemt het een van de meest bepalende factoren die de effectiviteit binnen een team beïnvloeden: de psychologische veiligheid.
Zegt het u iets?
Psychologische veiligheid verwijst naar het vertrouwen bij je werknemers of medewerkers om vrijuit te kunnen spreken. Dus zonder risico op sanctionering of spot, maar met de verwachting dat er constructief zal gereageerd worden.
De werksfeer mag uitdagend zijn, echter niet bedreigend. Denk aan situaties als feedback geven, vernieuwende ideeën aanbrengen, het bespreken van zaken die verkeerd liepen of zelfs het aankaarten van privé-problemen.
Het belang dat aan psychologische veiligheid wordt toegekend is best ruim: communicatie gaat vlotter, samenwerking verloopt intensiever, psychologisch veilige teams genereren meer omzet, en leden van deze teams verlaten minder snel het bedrijf.
Met deze 5 tips zet je alvast een extra stap in de goede richting:
1) Neem je rol als voorbeeld op. Theorie verkondigen kan iedereen, maar je intenties zijn pas geloofwaardig wanneer je zelf mee op de kar springt. Betrek je collega’s in jouw uitdagingen en fouten. Wees oprecht in je luisteren, of wanneer je oordeel wordt gevraagd.
2) Vermijd vingerwijzen. De schuld bij iemand leggen lost op zich niets op, integendeel, dat leidt ertoe dat mensen geen verantwoordelijkheid meer durven nemen, of erger, hun vergissingen gaan verdoezelen. Probeer je te laten leiden door nieuwsgierigheid in de plaats, focus liever op oplossingen en goede raad.
3) Deel informatie, kennis en ervaringen binnen je team. Duidelijke instructies geven vaak al aan ‘wat’ er moet gebeuren en welk doel er moet gehaald worden, maar je kan ook heel veel van elkaar leren over het ‘hoe’. Bovendien creëer je op die manier een forum om elkaar vaker vragen te stellen, het vertrouwen naar elkaar toe te tonen en te doen groeien.
4) Herinner jezelf en je teamleden herhaaldelijk aan het feit dat jullie als een team functioneren. Wat gerealiseerd wordt, is het resultaat van jullie als geheel. Spreek deze waardering ook uit naar elkaar.
5) Beschouw spanningen en conflict als een opportuniteit, niet als iets slechts. Ga samen op zoek naar een win-win in plaats van in te zetten op competitie. Onthoud daarbij dat we allemaal mensen zijn van vlees en bloed, met meningen en overtuigingen, met onzekerheden en angsten, met de beste bedoelingen voor het bedrijf.
Wil jij binnen jouw team psychologische veiligheid creëren of versterken?
Laat het ons weten, wij zijn jouw specialist en helpen je in een eerste gesprek al graag op weg.