Veranderen als goed voornemen voor 2022
Veranderen als goed voornemen voor 2022
Auteur: Walter Linseele
Jacques is een rasondernemer.
Van ’s morgens tot ’s avonds werkt hij aan de groei en bloei van zijn bedrijf en aan de tevredenheid van zijn klanten.
Hierdoor heeft Jacques een pracht van een bedrijf opgebouwd: een honderdtal medewerkers ontwikkelen, fabriceren en verkopen een product dat zeer gegeerd is op de B2B markt.
En Jacques wil nog verder groeien.
Hij weet waar hij het volgend jaar naartoe wil en zoals het hoort heeft hij zijn goede voornemens duidelijk aan zijn medewerkers gepresenteerd en samen willen ze er voor gaan.
Jacques’ bedrijf is een goed geoliede machine die dit jaar wel weer de vooropgestelde ambitieuze groei zal halen.
Denkt hij.
En toch….
Zijn er onder zijn mensen al wat dissidente geluiden te horen:
- Het loopt niet meer zoals vroeger, toen was het veel leuker werken hier;
- We zien de baas veel minder;
- Een aantal zaken verlopen hier echt chaotisch;
- Hangende problemen rond samenwerking worden niet opgelost;
- Sommige klanten klagen omdat we onze beloftes naar levertijd en service niet meer waarmaken.
Gelukkig heeft Jacques een aantal van deze signalen opgepikt en die zetten hem aan het denken:
- Misschien moet ik wat sleutelen aan de rolverdeling tussen mijn mensen en aan de manier van werken?
- Misschien zal ik toch werk moeten maken van een echt managementteam?
- Misschien ….?
Jacques beseft heel goed dat succesvol zijn in het verleden geen garantie is voor een succesvolle toekomst.
En hij maakt een extra goed voornemen:
“Ik wil mijn bedrijf klaar maken voor de groei die ik de volgende vijf jaar verwacht”.
Hij weet enerzijds dat een goed voornemen zoiets is als een “self-fulfilling prophecy”, maar beseft anderzijds dat de fundamentele verandering die hij voor ogen heeft specialistenwerk is.
Dus gaat hij op zoek naar professionelen die hem daarbij kunnen helpen.
Jacques is immers een rasondernemer.
De probeerder en de rasondernemer
Een ondernemer die verandering wil doorvoeren of wil onderzoeken welke veranderingen nodig zijn voor zijn/haar bedrijf kan twee kanten opgaan.
De probeerder probeert het eerst zelf.
Je kent als ondernemer bijvoorbeeld tegelijk veel van auto’s en dus doe je toch het klein onderhoud in de eerste plaats zelf. Of je hebt spierpijn, maar zoekt via ‘dokter Google’ welk zalfje wel zal werken in plaats van een arts te consulteren.
Dat werkt allemaal prima, tot het wat ingewikkelder wordt. Tot je het iets te lang hebt uitgesteld. Dan richt je je graag tot een specialist. Welnu, bij veranderingen binnen je bedrijf is dat niet anders.
De rasondernemer kent zijn/haar beperkingen, heeft geen tijd te verliezen en gaat onmiddellijk op zoek naar een specialist.
Heb jij veranderen bij je goede voornemens staan?
Dan zijn wij jouw specialist. Ga in gesprek met ons, laat het ons weten.