Waarom out of the box denken onzin is en hoe je dan wel op innovatieve ideeën komt

Waarom out of the box denken onzin is en hoe je dan wel op innovatieve ideeën komt


Auteur: Walter Linseele
 

In business context word je wel vaker rond de oren geslagen met de uitdrukking “out of the box denken”. 

Te pas en te onpas zelfs word je ermee geconfronteerd en toegegeven, het staat wel mooi wanneer je pleidooi is doorspekt met deze moderne term. 

Natuurlijk is het goedbedoeld advies om je te laten denken op een manier die je niet gewend bent. Door anders te denken zou je tot nieuwe ideeën, oplossingen en benaderingen komen. 

Toch zeg ik jou met volle overtuiging: dit is onzin! 

 

Out of the box denken zet net een enorme rem op creativiteit 

Ok, ik zie jou nu al steigeren voor je computerscherm of mobiel, maar laat het me even uitleggen. Mijn punt wordt zo meteen duidelijk. 

Wanneer we iemand vragen out of the box te denken, moedigen we die persoon aan om de eigen denkgewoonten achter zich te laten en op nieuwe manieren te denken. 

Maar net dat is onmogelijk. Ik ben nog maar weinig creatieve mensen tegengekomen die er in slagen om buiten hun eigen kader te denken. Voor de meesten onder ons lukt dit gewoonweg niet. 

Dat van iemand vragen blokkeert vaker dan dat het creativiteit oproept. 

 

Hoezo, waarom lukt het niet om écht buiten onze eigen zogenaamde box te denken? 

Daarvoor ga ik even terug naar wat die box eigenlijk is. Die doos is niet zo abstract als we zouden vermoeden. Die doos, die heeft ieder van ons. Meer nog, wij zijn de doos zelf! 

Die beruchte doos is niets anders dan het geheel gevormd door onze persoonlijkheid, onze waarden, ervaringen, onze kennis, onze passies en eigenaardigheden. 

 

Precies deze unieke combinatie maakt ieders box tot iets heel bijzonders en unieks. 

We focussen dus beter op het waarderen van die eigenheid en het actief gebruik ervan, dan iemand volledig uit zijn of haar doos te willen halen. 

Binnen onze box is ieder van ons perfect in staat maximaal gebruik te maken van zijn persoonlijke combinatie. 

 

Maar daar vind je uiteraard geen nieuwe, doorbraak-ideeën over nieuwe producten of diensten die je wil aanbieden, omtrent een nieuwe manier van werken, over een nieuwe benadering van een probleem, over alles waar je die nieuwe ideeën wel zou kunnen gebruiken. (info: de die slaat op nieuwe ideeën, niet op de doos) 

 

Hoe vind je die dan wel die nieuwe ideeën en creatieve oplossingen? 

Jaren geleden werd ik bij Bekaert in Zwevegem uitgenodigd voor een tweedaagse workshop. Het doel en de opdracht waren simpel:  bedenk ideeën voor nieuwe producten. 


Toen ik in de workshopruimte kwam, waren wij tien personen sterk. Acht mensen daarvan waren burgelijk ingenieurs die heel veel kennis hadden van wat Bekaert deed, kon en technisch nog meer zou kunnen.
En dan ik als consultant met helemaal geen technische bagage om nieuwe producten voor een staaldraadfabrikant te vinden. Nu ben je vast benieuwd naar de tiende persoon, wel die paste op het eerste zicht nog minder in de groep dan ik: een kunstschilderes!  Hé, wat komt die hier doen, wie heeft haar uitgenodigd? 

 

Om een lang verhaal kort te maken, na twee dagen intens brainstormen eindigden we met een shortlist van ideeën die de moeite waren om verder te exploreren. 

 

En je gelooft het of niet: het eerste zaadje van de meeste weerhouden ideeën kwam initieel van de kunstschilderes of van mij! 

Wat gebeurde er? Iedereen bleef in zijn box – kan ook niet anders - maar door de confrontatie met elkaars box, door de combinatie van elkaars verscheidenheid zijn we erin geslaagd om écht waardevolle zaken op papier te zetten.  

Zonder de zaadjes die de kunstschilderes en ikzelf met onze andere boxes plantten, waren deze nieuwe ideeën niet ontstaan. 

Zonder de input van de ingenieurs-boxes, waren de nieuwe ideeën nooit geconcretiseerd geraakt. 

Ieders input – lees: de diverse boxes – was nodig om tot concrete ideeën te komen. 

 

Probeer dus niet out of the box te denken, maar betrek mensen van out of your box bij je denkproces. 

Zo zie je dat het echt een fikse toegevoegde waarde is om een externe persoon - die je business (misschien) niet zo goed kent als de internen - te betrekken bij je speurtocht naar creatieve ideeën. Hetzelfde geldt voor het zoeken naar andere benaderingen van problemen of issues in je bedrijf. 

 

Heeft jouw bedrijf of afdeling iemand nodig met een andere “box”? 

Wij bieden jou graag onze eigen, unieke boxes aan om je te helpen bij het genereren van nieuwe ideeën en oplossingen. 

Jouw Mimer team

Walter Linseele

Doelgerichte organisatie-veranderaar. Helpt bedrijven en organisaties bij het succesvol uitvoeren van veranderingen zodat iedereen er beter van wordt.
Volg Walter op Linkedin

Leni Borde

Doelgerichte organisatie-veranderaar. Laat mensen, teams en leidinggevenden samenwerken én tacklet conflicten die daarin kunnen ontstaan.

Volg Leni op Linkedin 

Deze blog rechtstreeks in je mailbox ontvangen?